هوش‌مصنوعی گوگل

طبق استانداردهای انسانی، شطرنج بازی آسانی نیست.
اما یک هوش مصنوعی با ذهنی بیگانه و پیچیده می­‌تواند تنها در عرض چند ساعت به استاد این بازی تبدیل شود.
محققان شرکت گوگل در مقاله‌­ای جزئیاتی در مورد انقلاب هوش مصنوعی خود،”آلفا زیرو”(AlphaZero) ارائه دادند که این هوش مصنوعی “توانایی ابرانسانی” در شطرنج بدست آورده و تنها ظرف ۴ ساعت توانست تمام قوانین شطرنج را فرا گرفته و نرم ­افزار هوشمند شطرنج، یعنی Stockfish را شکست دهد.

در واقع این هوش مصنوعی دانش انسان از شطرنج(و فراتر از آن) را ظرف مدت زمانی معادل سفر به واشنگتن از نیویورک فرا گرفته و پا را فراتر از آن گذاشت. پس از برنامه­ نویسی قوانین شطرنج(بدون هیچ استراتژی) آلفا زیرو، این هوش مصنوعی به خوبی بر این بازی تسلط یافت و توانست بهترین نرم ­افزار بازی شطرنج، یعنی Stockfish را پشت سر بگذارد.

در مجموع ۱۰۰ بازی میان این دو نرم­ افزار انجام شد که آلفا زیرو، ۲۵ بازی را با مهره­‌های سفید و داشتن امتیازِ شروع بازی و ۳ بازی را نیز با مهره‌­های سیاه به سود خود به پایان رساند. نتیجه دیگر بازی­‌ها مساوی به پایان رسید و نرم­ افزار Stockfish موفق نشد آلفا زیرو را شکست دهد. محقق شطرنج، دیوید کراملی، مدیر عامل وبسایت علم شطرنج Chessable در این باره گفت: «ما می­دانیم اسطورۀ جدید ما کیست.

بدون تردید آلفا زیرو انقلابی در این بازی ایجاد خواهد کرد اما به این فکر کنید چطور می­ توان این مسئله را خارج از دنیای شطرنج به کار برد. این الگوریتم می­تواند شهر­ها، قاره­‌ها و جهان را اداره کند.»

آلفا زیرو که توسط آزمایشگاه DeepMind گوگل طراحی شده است، نسخه پیچیده­‌تر و کلی­‌تر «آلفاگو زیرو» می­‌باشد که تخصص آن در بازی چینی Go می‌­باشد. آزمایشگاه گوگل سال‌هاست در حال اصلاح این هوش مصنوعی بوده و در خلال آن، قهرمانان شطرنج دنیا در مقابل شبکه­ عصبی “خداگونه” آلفا زیرو به زانو در آمدند. پیروزی­‌های «آلفا زیرو» زمانی به اوج رسید که در ماه اکتبر سال میلادی جاری، نسخه­ کاملا خودکاری از این هوش مصنوعی، که تنها با بازی مقابل خود و نه انسان، قادر به یادگیری است، موفق به شکستن تمام رکوردهای قبلی شد.

از این سو، هوش­‌های مصنوعی پیش از آلفاگو زیرو با مشاهده­ حرکات انسانی در شطرنج، قوانین بازی را فرا می­‌گرفتند. این تلاش­‌ها در راستای تسهیل فرایند نوپای یادگیری در هوش مصنوعی بود اما به نظر می­‌رسد در مقایسه با آلفاگو زیرو(AlphaGo Zero) بسیار محدودتر عمل می­ کردند چرا که یادگیری کاملا مستقل آلفاگو زیرو، توانایی بسیار بالاتر او در تقابل­‌های رو در رو را ثابت کرد.

نیک هاینس، متخصص کامپیوتر دانشگاه MIT گفت: «این امر درست مثل اختراع ریاضیات توسط یک تمدن است. چیزی که ما در اینجا شاهد آن هستیم، یک مدل رایانه ‌ای به دور از تحت­ تاثیر قرارگرفتن و پیش ­فرضیات انسانی می‌­باشد. آلفا زیرو تمام نکاتی را که مفید می­‌داند فرا می­‌گیرد. این نکات می­‌توانند اختلاف بسیار ناچیزی با دانسته­‌های ما داشته باشند.»
اما چنان سرعت بالایی در این زمینه از علم برقرار است که ممکن است همین یافته­‌ها چندان بکار نیایند.

تیم تحقیقاتی در مقاله­ جدید خود جزئیاتی را در مورد این هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته است که چگونه این هوش مصنوعی توانایی خود-بازی­کردن مستقل خود را، با نام “یادگیری تقویتی” بصورت گسترده‌­تری برای حل بهتر مسئله بکار می­‌برد. این بدین معنی است که آلفا زیرو تنها شطرنج بازی نمی­‌کند بلکه بازی‌­های Shogi و Go را انجام می­‌دهد. نکته‌­ای که شاید تعجب برانگیز باشد این است که این هوش مصنوعی ظرف مدت ۲ و ۸ ساعت این دو بازی را کاملا فرا گرفت. شرکت گوگل و محققان این پروژه هنوز بصورت عمومی در مورد تحقیقات جدید خود صحبتی نکردند و به همین دلیل ما هم در مورد آن صحبتی به میان نیاوردیم.

چیزی که می­توان در مورد این مسئله گفت این است که پیشرفت این هوش مصنوعی در بازی شطرنج سر به فلک کشیده و حتی استادان بزرگ شطرنج را پشت سر خود گذاشته است.

پیتر هاین نیلسون، استادبزرگ شطرنج اظهار داشت: «من همیشه در این فکر بودم چطور می­‌شد اگر یک گونه­ برتر به زمین آمده و به ما نحوۀ شطرنج بازی­ کردن خود را می ­آموختند. حال می­دانم چگونه بازی می­ کنند.»



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *